Testimonials

Betoverend muzikaal trio

“De drie jonge musici van Ensemble Triptyque betoveren hun publiek met wonderbaarlijk transparante en melodieuze klanken. Vijf kwartier ademloze verwondering in een warm bad van muzikale schoonheid.
Het trio speelt stukken die voor andere instrumenten werden geschreven, maar door hen zelf zijn gearrangeerd voor fluit, harp en cello. Glinka’s Russische liederen voor piano/viool worden er alleen maar rijker en nóg blijmoediger van. Maar het is hun samenspel wat betovert. Tere klanken, steeds wisselend afkomstig van elk van de virtuoos spelende talenten, vloeien als lentebloesem dwarrelend door het kleine zaaltje. Zo dichtbij het pure scheppen van de muziek kom je zelden. Je hoort de aanzetten, het zachte mechaniek van de harp en het strijkende zuchten op de cello. Maar bovenal hoor je hoe de tonen van hun instrumenten versmelten en ontvlechten, hoe ze rijzen in volume tijdens hun motief of vervagen tot achtergrond, nu eens krachtig, dan vluchtig, soms even snel, dan weer dromerig. Ze zijn geweldig op elkaar ingespeeld en durven de vertelkracht van de muziek aan elkaar door te geven.

Vloeiende melodische lijnen en temperamentvolle Spaanse passie wisselen elkaar af. In Deux Pièces en trio (J. Jongen, op. 95) vertelt de muziek een ritmisch, spannend verhaal. Bach’s Toccata (564, Adagio) lijkt voor de zwoele altfluit en een slepende cello geschreven te zijn, en weergaloos soepel nemen de vrouwen het motief van elkaar over. Zo weten ze elke compositie met hun eigen melodische toets te verrijken. En hoezeer ze ook zélf genieten van hun muziek hoor je in de toegift van het knap geïnstrumenteerde Oblivion van Piazzolla. Wie heeft nog een bandoneon nodig met zóveel liefde en expressiviteit op fluit, harp en cello?”

Bart Buijs, fotograaf en schrijver

Concert in kapel Goede Rede (Almere Haven) op 17 april 2025

Jullie verdienen een groot podium

“Als ik zie wat jullie allemaal voor combinaties gemaakt hebben, is echt zo geweldig en is zulke fijne muziek. Heel mooi programma wat jullie gekozen hadden. Wij hebben ongelooflijk genoten, het is echt boven alle verwachtingen en ik hoop dat jullie een hele grote carrière tegemoet gaan. Het is echt heel bijzonder; jullie zijn als drie kleine kleutertjes begonnen. En dan sta je hier toch maar, eigenlijk nog midden in je studie. Zoals bij Kunst in de Kamer de bedoeling is om een podium te geven aan jonge mensen; dat zijn jullie al lang voorbij. Jullie verdienen een groot podium. Bravo, we hebben genoten!”

Concert bij Kunst in de Kamer Wassenaar Duinrand op 11 april 2025

De opening was meteen raak

“De opening van Michail Glinka met drie liederen was meteen goed: de typische Russische klanken, zich uitend in verlangen en gevoed door de ziel, waren meteen raak. De harp bleek een goede vervanger van de piano. De harpiste liet vervolgens zien en horen wat ze in haar mars had op het geleende instrument, met voetpedalen en een groot arsenaal aan verschillende snaarberoeringen speelde ze van Guillaume Connesson een Toccata. Zeer ritmisch en echt een staaltje van haar kunnen. Als toegift nog een echte melodie van Piazzolla. Deze besloot een uitstekende muzikale avond.”

Concert bij Kunst in de Kamer Rijk van Nijmegen op 7 maart 2024

Onvergetelijke avond

“Op de Landdag van de Kunst in de Kamer werd er met groot enthousiasme over jullie gesproken. Meermaals heb ik gehoord hoe jullie een onvergetelijke avond hebben verzorgd. Jullie indrukwekkende spel zorgt ervoor dat meerdere kringen jullie dolgraag willen uitnodigen.”